Zon, zee, historie en lekker eten!

30 mei 2016 - Pylos, Griekenland

Vrijdag 27 mei
Zoveel te zien en zo weinig tijd. Dus elke dag vroeg op om zoveel mogelijk uit de dag te halen. Nou ja, vroeg. Om acht uur weg schijnt nog aardig laat te zijn, maar vroeg zat voor mij. Jaja, dit ochtendmens wordt gewoon gewekt door de wekker! Zoveel indrukken maakt moe en zorgt voor nachten van acht of negen uur slaap.

Vandaag vertrekken we van Kalambaka naar Delphi, een rit van zo’n vijf uur. Onderweg maken we een stop bij het klooster van Osios Loukas. Waar we gisteren verplicht een charmante rok aan moesten trekken (met een broek naar binnen als vrouw was verboden!), waren ze hier minder streng. Een broek over de knieën en een shirt met mouwtjes volstond al. Een prachtig klooster, waar ik verstoppertje speelde in een oud 10e eeuws kapelletje. Ik denk dat ik vanwege de hitte niet zo lekker was en na de beklimming van een trap om naar het uitzicht te kijken voelde ik mij zo duizelig, dat ik een mooi plekje had gezocht om even bij te komen en van de omgeving te genieten. Meer informatie over dit klooster zul je aan mijn moeder moeten vragen ;)

Vervolgens reden we door naar Delphi. Hier hadden we een rondleiding vroeg in de avond (de site was tot acht uur open), waardoor het wat koeler was en ook de drommen toeristen al waren vertrokken. Dat levert natuurlijk prachtige foto’s op zonder toeristen. Delphi schijnt het middelpunt van de oude Griekse beschaving te zijn. Mensen kwamen van heine en verre om naar het Griekse orakel te gaan, waar de god Apollo zijn voorspellende gaven liet horen. Wat ze niet wisten was dat Delphi waarschijnlijk op een breuklijn lag, waardoor er uit een gat in de grond verschillende gassen omhoog kwamen,  wat als gevolg had dat de priesters boven dit gat gingen hallucineren. Dit werd verklaard als een boodschap van de god Apollo, maar eigenlijk waren die Grieken gewoon stiekeme drugsverslaafden ;)

Het avondeten was een restaurant met prachtig uitzicht (kijk maar naar de foto’s in wat voor mooie omgeving Delphi ligt), het eten verder niet heel bijzonder.

Zaterdag 28 mei
Ook vandaag weer een lange reisdag. We vertrekken om acht uur van Delphi naar Olympia, een rit van ongeveer vijf uur. Maar eerst bezoeken we in Delphi nog het museum en het voorpoortaal. Het museum vond ik persoonlijk niet heel speciaal. Verschillende artifacts van de site waren hier tentoongesteld. Ikzelf vond de site veel specialer, waar je echt delen van bouwwerken ziet en je een hele wereld kan voorstellen.

Onderweg maakten we een stop in Nafpaktos, een schattig plaatsje aan de kust. Hier konden we een verfrissende duik in zee nemen. En die was zeker verfrissend, want de zee was nog niet zo warm, brrr. Het uitzicht was weer geweldig. Bergen zorgen altijd voor een mooi reliëf in het landschap.

Vervolgens ging de reis verder, dit keer niet met de veerboot (daar stond een rij), maar met de nieuwe brug over de Golf van Korinthe naar de Peloponnesos. In Griekenland betalen ze naast wegenbelasting ook tol. Sommige wegen zijn namelijk niet van de overheid, maar van particulieren. Deze brug was enorm duur gebouwd en daarom was de tol hiervoor ook hoog. Wij betaalden met een bus 41,50 om over te mogen steken terwijl de veerpont 13 euro zou zijn. Om die reden zijn de veerponten ook nog in gebruik, omdat veel Grieken de brug te duur vinden en alsnog met de pont gaan.

In Olympia aangekomen hadden we hier ook weer een late rondleiding. Onze reisleidster Christine weet precies de juiste tijden uit te zoeken waarop het niet te heet is en de site niet te druk.
Olympia is de stad waar vroeger de Olympische Spelen zijn begonnen in 776 BC. Deze spelen hadden een lokaal karakter en begonnen destijds met één dag en één sport (hardlopen). Het waren eigenlijk geen spelen (dat hebben de Romeinen er later van gemaakt), maar een competitie. Grieken konden op deze spelen hun kracht meten met elkaar, wie de beste strijder zou zijn. Het was ook een manier om fit te blijven om oorlog te kunnen voeren. En nadat er met hardlopen ooit een winnaar was die onderweg zijn lendedoekje verloor, waren de volgende spelen vervolgens naakt. Was vast geen onaardig gezicht ;)

Bijzondere onderdelen van Olympia waren:
-het altaar van Zeus waar 100 stieren werden geofferd tijdens de spelen aan Zeus
-het altaar van Hera waar tegenwoordig de Olympische vlam wordt ontstoken
-de tempel van Zeus, die maarliefst 23 meter hoog was
-het Olympisch stadion, die 600 Hercules voeten lang was (192,27 meter)(hij had schoenmaat 48!)
-standbeelden waarin Grieken groter werden afgebeeld dan ze waren, blijkbaar waren ze niet zo groot of hadden ze kleine voeten, want mijn voeten passen er gewoon in (zie foto) :D (of heb ik nou zulke grote voeten? ;))

Na afloop hebben we weer heerlijk typisch Grieks gedineerd. Christine had weer andere tapasgerechtjes besteld om van te eten, waaronder dolmades (rijst en gehakt in wijnbladeren), moussaka en stifado (stoofvlees).

Zondag 29 mei
Onze reisleidster was ons vanochtend goed gezind. We mochten zowaar uitslapen, want we zouden pas om half tien vertrekken. Daar maakte mijn lijf dankbaar gebruik van om negen uur te kunnen slapen. Reizen is naast ontzettend leuk ook best vermoeiend ;)

We begonnen de dag bij het museum van Olympia. Ook hier weer een hoop standbeelden van mannen zonder eh, geslachtsdeel. Wat blijkt nu, in de tijd van de Christenen (na de tijd van de Griekse goden) zijn alle piemels van de standbeelden afgehakt. Uit betrouwbare bron (lees: de reisleidster) hebben we vernomen dat deze piemels nu in een laatje in Rome liggen...

Op reis naar Pylos stopten we onderweg nog bij een ander kustplaatsje. Heerlijk gegeten (halloumi  - een speciale gegrilde of gefrituurde kaas) en helaas niet gezwommen wegens te kort tijd. Maar dat zal ik morgen ruimschoots goed maken (dan hebben we een rustdag).

Aangekomen in Pylos had ik eindelijk tijd om mijn was te doen. Die hangt nu mooi aan een touwtje te drogen op mijn balkon, waar ik een prachtig uitzicht heb over de baai van Pylos (die uitkomt in de Ionische Zee). En nu even een dagje rust na ons drukke reisprogramma, want het is tenslotte toch ook vakantie, haha ;)

Maandag 30 mei
Vandaag dus lekker relaxed opgestaan en ontbeten. Om half elf namen we een taxi naar Mithoni, een dorpje twaalf kilometer verderop met een strand. Pylos is dan wel een havenstadje, maar heeft geen strand! Dus de hele dag lekker in de zon gelegen en niets gedaan. Ja, een boekje gelezen, gekletst, geluncht en geslapen, echt heeeel zwaar ;)

En nu zit ik in de hitte (graad of 30) mijn foto’s en reisverslag te updaten in een cafétje aan de haven (want het internet in het hotel blokkeert de reislogger site en is niet zo snel, laatst 20 minuten moeten wachten voor het uploaden van 45 foto’s van samen 5mb... haha). Heerlijk ontstressen hier zonder internet. Stiekem wel fijn ;) Ik ga even verder met ontstressen... laat die leuke ober maar komen met de rosé ;)

1. Rina Langereis:
    30 mei 2016
    Wat een mooi verslag. Ik begrijp best dat het vermoeiend is met allemaal nieuwe indrukken, maar een jonge meid zoals jij.....had ik toch meer van verwacht.
  2. Ans:
    4 juni 2016
    Bep en Lisanka, wat een heerlijk verhaal weer.
    We waren even later met lezen door omstandigheden..
    Maar we gaan gauw over naar het volgende verhaal.
    Groetjes van ons hoor!