En we gaan nog niet naar huis... (nog langer niet!)

3 juni 2016 - Nafplio, Griekenland

Dinsdag 31 mei
Na een tweede nacht in Pylos vertrokken we vandaag iets later (rond tien uur) richting Mystras. In de bus zagen we veel landbouwvelden (Peloponnesos  blijkt erg vruchtbare grond te hebben en beschikking over water) en ook veel gerimpelde Grieken op oude tractoren :D Onderweg hadden we een lunchstop in Sparta. Helaas is er van deze oude stad niets meer te zien, omdat de meeste stenen zijn gebruikt voor de opbouw van Mystras. Alleen één standbeeld hebben we ontdekt, van meneer Leonidas (ja, die van de bonbons!).

Er bleek een lokale hittegolf te zijn en het was 32 graden. Misschien klinkt het niet heel warm, maar het voelde als een hete deken, zeker omdat er geen koele wind van zee was.

In plaats van ’s middags naar de Byzantijnse nederzetting (Mystras) te gaan, hadden we een relaxmiddag aan het zwembad! Dit was toevallig een van de twee hotels met een zwembad op deze reis en dat kwam goed uit met de hitte. Na een verfrissende duik hebben we zelfs ons eerste spelletje gespeeld deze vakantie, een potje Qwixx!

Ook hier weer een goed restaurant. Christine bestelt iedere keer verschillende gerechten voor ons om te delen en zo hebben we onze eigen Griekse tapas, erg lekker (‘polie nostimo’). Deze avond was de lokale specialiteit speenvarken. Het biggetje smaakte prima ;)

Woensdag 1 juni
Na een heerlijke nacht (het eerste hotel met een dekbed!!) ging de wekker alweer vroeg. Jaja, weer een dag waarop ik de wekker nodig had, want we vertrokken om kwart voor acht naar Mystras, de byzantijnse nederzetting. Hier hadden we 3,5 uur de tijd om deze historische site te bekijken. Ik dacht nog: wat een hoop tijd, maar uiteindelijk was ik net op tijd terug, haha. Dat kwam omdat ik als eerste samen met twee reisgenootjes de klim maakte naar het kasteel boven op de berg. Dat was nog een hele inspanning in de vroege hitte. Het zou die dag weer 32 graden worden, daarom gingen we zo vroeg. Maar vergis je niet, want om negen uur is het al 26 graden met een blauwe lucht en zon. Veel water mee dus! Na een uur waren we weer terug bij het startpunt en toen moesten we de rest van de nederzetting nog bekijken. Gelukkig was dat verder heuvel af en hebben we nog ruim twee uur rondgestruind. Onderweg heb ik ook nog een goede daad verricht! Er stond een schattige ezel die ik even wilde aaien toen hij opeens hard begon te balken. Zijn emmer water was leeg en hij bleek enorme dorst te hebben. Dus de emmer gevuld en de ezel te drinken gegeven en even over zijn hoofd gekriebeld. Daarna stond hij weer blij te eten.

Vervolgens reden we zo’n twee uur met de bus om in Mycene uit te komen. Weer een nederzetting, maar dit keer was er niet veel van over. Volgens Christine hadden we wel veertig minuten nodig voor het bijbehorende museum. Haha, dan kent ze mij nog niet... het waren drie zalen waar je in tien minuten al doorheen was. Oké, ik heb niet alle teksten gelezen. Laat mij maar genieten van het prachtige uitzicht bovenop de berg :)

We eindigden de dag in Naflplio, een kustplaats, waar we ook hier heerlijk gedineerd hebben. Octopus smaakt hier heerlijk (en niet zo naar rubber), zeker als ze hele kleine tentakels hebben :)

Donderdag 2 juni
Na een nacht vol slaap (ik werd pas om acht uur wakker! Een record! ;)) hadden we vandaag de dag vrij te besteden. We hebben er een echte moeder-dochter dag van gemaakt. Eerst het stadje in om even rond te neuzen in de toeristenwinkeltjes en vervolgens met de taxi naar Karathona Beach om een hele dag op een strandbedje te liggen. Die waren hier gelukkig al wel opgezet, inclusief een zwoel lounge muziekje en obers met moussies (baard) :D

We lagen hier tussen de Grieken, want het blijkt een lokale hotspot te zijn. Wat ook lokaal erg populair is zijn bikini’s met een hoog uitgesneden broekje (nog net geen string). Het bleken veel jonge meiden te zijn, maar we hebben ons laten vertellen dat ook wat minder strakke Grieken in deze bikini’s rondsjouwen.

De zee was ook hier lekker verkoelend, want het was vandaag ook weer een warme dag met temperaturen boven de dertig graden. Ik heb wel het goede land uitgekozen, haha :D

Aan het einde van de middag hebben we onze eerste cocktail gedronken aan de kade van Nafplion.

Ook deze avond hebben we weer met (bijna) de hele groep gedineerd. Mijn blog was even onderwerp van gesprek. “Zet je dit ook in je blog?” Ja dus, bij deze! Een discussie over toiletpapier! In Griekenland is het riool niet gemaakt op toiletpapier en dus wordt er van je verwacht om het toiletpapier in de prullenbak te doen naast het toilet in plaats van in het toilet. Bij sommige toiletbezoeken is dat echter niet zo hygiënisch, en Christine bekende dat ze al haar hele leven in Griekenland het toiletpapier door het toilet spoelt... foei! Waarop een andere reisgenoot aangaf dat schurend toiletpapier (je weet wel, die goedkope grijze) het meest hygiënische is om mee te vegen... dat je het maar weet ;)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Leny Ticheler:
    4 juni 2016
    Met plezier zitten lezen . Wat een heerlijke vakantie hebben jullie . Geweldig .
    Bep ik dacht dat je alweer thuis was . Voor mijn gevoel was je al weken weg hahahaha . Wilde afspreken maar dit komt later .
    Geniet samen met dochterlief nog van deze dagen een mooie combi van reizen en rusten .
    Hou van jullie . Knuffel en liefs
  2. Yvonne van Grevenhof:
    4 juni 2016
    Wat een geweldig mooie reis jullie tweetjes. Moeder en dochter, wat heerlijk zo samen! Nog veel plezier. Groetjes
  3. Mirjam Hunsche:
    Lieve schatten,
    Met genoegen lees ik jullie Griekenland avontuur! Wat hebben jullie een mooie reis uitgezocht. Ook de foto's geven een goede indruk van jullie reis, alsof je erbij bent! Nog heel veel plezier en tot de 25e, Bep. Xxx
  4. Fabian & Pavlina:
    5 juni 2016
    Mooie reis, mooi verslag en mooie foto's.
    Genieten zeg!
  5. Brigitte:
    5 juni 2016
    Ziet er mooi uit. En hier is het ook zo warm hoor. Maar geniet er nog maar lekker van.
  6. Ans:
    7 juni 2016
    Heerlijk....smullen van je schrijven.... geniet ...
    Lieve groet van ons.